Hvilke følelser vil du gerne vække med din markedsføring?

Hvad hvis du kunne tale direkte til dine (kommende) klienters følelser? Så de føler sig set og hørt og bare véd at det præcis er dig, de skal booke en tid hos?

DET ER BEVIST, at mennesker primært træffer beslutninger baseret på følelserne. No big news. Og mon ikke vi er enige om, at det især gælder indenfor vores fagområde. Derfor er det ikke lige meget, hvordan du som behandler præsenterer dig selv og dine ydelser. Naturligvis, tænker du måske – men hvor skal du starte eller begynde? Hvilke tråde kan du trække i?

“Måske har du oplevet at Facebook ikke virker og det kun er dine veninder, der liker?”

Virker Facebook ikke?

Måske har du oplevet at Facebook ”ikke virker” og det kun er dine veninder, der ”liker“? Måske har du undret dig over, hvorfor besøgende på din hjemmeside ikke ”bliver lidt længere”?

En nøgle til det hele kunne være måden, du markedsfører dig på. Ordene du bruger, farverne du vælger, stemningen du præsenterer. Måske rammer du ved siden af den målgruppe, du allerhelst vil have på din briks?

En emotionel værktøjskasse

Bodil Tejg Krunderup beskæftiger til dagligt med marketingrådgivning, projektledelse, grafisk design og foredrag i Institut for Kundetyper ApS. ”Jeg har altid gerne vil lave grafisk design, der ”giver mening” – og derfor har jeg altid været meget optaget af at sige HVORFOR? til alle de grafiske valg, jeg har truffet”, fortæller Bodil.
Hvorfor virker den gule annonce og ikke den blå? Hvorfor virker det romantiske bedre end det æstetiske?
”I Emotionelle kundetyper fandt jeg endelig et system, der gav svar – og det har hævet mine designløsninger op på et helt andet niveau”

Forskningsbaseret metode

Teorien om Emotionelle Kundetyper® er udviklet af forsker ved Aalborg Universitet Sanne Dollerup og baserer sig blandt andet på mere end 3.000 studier af købssituationer. I modsætning til traditionel segmentering af kunder ud fra geografi og demografi (alder, køn, civilstand osv.), bygger metoden om emotionel segmentering på, hvad kunden føler er det rigtige at gøre i købesituationen.

“Det er vigtigt at markedsføre sig til én kundetype ad gangen. Det er nemlig helt forskellige ting, der
overbeviser forskellige mennesker om at foretage et køb eller i det her tilfælde bestille en behandling.”
Bodil Tejg Krunderup

”Vi kan sikkert genkende os selv i to tre eller måske alle fire emotionelle kundetyper. Men i en købssituation er der typisk én af siderne, der tager over. Derfor er det vigtigt at markedsføre sig til én kundetype ad gangen. Det er nemlig helt forskellige ting, der overbeviser forskellige mennesker om at foretage et køb eller i det her tilfælde bestille en behandling.” forklarer Bodil.

Få fat i dem, du bedst kan hjælpe

Når du kender til de bagvedliggende motivationsfaktorer, der gør, at en person ikke bare overvejer at bestille en massage – men rent faktisk gør det! En af pointerne vil være, at bruger du kræfter på markedsføring, så lad være med at markedsføre dig til ALLE typer. Henvend dig altid kun til én målgruppe ad gangen. Det er vidt forskelligt, hvad der fænger, skaber tryghed og motiverer. Kunsten ligger desuden i at få fat i klienter med præcis den problemstilling, du som behandler er allerbedst til at afhjælpe. Fordi det er sjovere, når behandlingen lykkes – og klienten er motiveret.

DEN RØDE

Røde kunder er nysgerrige, innovative og kreative. De
røde køber, når du gør dem nysgerrige … nok! De vil gerne underholdes og overraskes. De interesserer sig for trends, design og originale ideer og er i høj grad drevet af passion. Den røde kundetype er virkelig ikke glad for kedsomhed.

DEN GULE

Den gule kundetype har et stort behov for, at der er en god relation imellem jer. Motivationen bag et køb er at yde omsorg. Det kan enten være for andre – eller for sig selv. Hvis du kan hjælpe den gule
kundetype med at drage omsorg og ikke mindst gøre
livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde

DEN BLÅ

Den blå kundetype stiller høje krav til standarden og til dig som behandler. De vil gerne have kontrol i enhver situation, og det vil altid være et mål at nå videre, højere, mere – og det stopper aldrig. Blå kunder er ambitiøse, stræbsomme og kræsne.
De blå køber, når du viser dem, at de kan opnå et vigtigt resultat ved at købe, og oplever en blå, at du kan levere en ydelse, der kan sikre dem succes, har du en købestærk kunde.

DEN GRØNNE

Den grønne kundetype er den rolige, velovervejede, grundige kundetype. Det meste kan bekymre, og derfor er det vigtigt, at købsprocessen imødekommer alle eventualiteter. En ærlig relation og tillidsskabende elementer, der beroliger den grønne kundetype, er nøglen til den grønnes køb og loyalitet.
Den grønne køber, når din markedsføring viser, at hun eller han kan undgå at miste eller gå glip af noget.

Kilde: Zoneconnection 1/2023 af Mette Andersen

Del på:
Facebook
Twitter
Email